Search
Close this search box.
مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی تاثیر مستقیمی بر نتیجه جراحی می گذارد. اینکه مراقبت های بعد از جراحی ماموپلاستی را به دقت انجام دهید، از بخیه های سینه ها مراقبت کنید، فعالیت های فیزیکی را به تعویق بیندازید، همگی این موارد بر ظاهر سینه ها بعد از جراحی تاثیر می گذارد.

جراحی ماموپلاستی که با نام جراحی کوچک کردن سینه ها هم شناخته می شود، یک روش جراحی است که به برداشتن چربی های اضافه ناحیه سینه، بافت های گراندولار سینه و پوست اضافه سینه ها کمک می کند. این روش جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد. همانند تمامی جراحی ها، این جراحی هم دوران نقاهت مهمی دارد.

دوران نقاهت بعد از جراحی ماموپلاستی

بعد از جراحی، یکسری دستورالعمل ها به بیمار گفته می شود. اینکه این اقدامات به دقت انجام گیرند اهمیت بسیار بالایی دارد. دستورالعمل های بعد از جراحی شامل انواع داروهای مصرفی که برای کاهش خطر عفونت مصرف می شوند، داروهای موضعی که بر روی ناحیه زده می شود، فواصل زمانی لازم برای مراجعه به پزشک و بررسی بیمار هستند.

مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی
مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

مراقبت هفته اول

بعد از جراحی یک بانداژ پلاستیکی یا سوتین مخصوص بر روی پانسمان وگاز قرار داده می شود. حتماً برای چند روز اول بعد از جراحی از یک نفر بخواهید تا در منزل به شما کمک کند. بنابراین سعی کنید که از یک دوست یا عضو خانواده کمک بخواهید. حتماً باید با فرد همراه احساس راحتی کنید، زیرا هنگام حمام کردن و شست و شو هم نیاز به یک همراه دارید. برای هفته اول بعد از جراحی، فرد به دلیل درد قادر به بالا بردن دست ها نیست.

بخیه ها و لوله های تخلیه ترشحات بعد از جراحی برای بستن برش ها و خارج کردن ترشحات به کار می روند. لوله های تخلیه ترشحات چند روز بعد از جراحی خارج می شوند. بعد از اینکه گاز و پانسمان برداشته شد، سوتین بعد از جراحی سینه برای چندین هفته بعد از جراحی باید پوشیده شود. به این ترتیب به کنترل تورم و جهت دهی بهتر سینه ها کمک می شود. همچنین بافت سینه ها تناسب بهتری پیدا می کنند.

هفته های دوم

دو هفته بعد از جراحی، بخیه ها کشیده می شوند. همچنین سینه ها در این دوره کمی حساس تر می شوند. کبودی و تورم بعد از مدت زمانی کمرنگ می شود و بهبود می یابد. احتمالاً خارش و خشکی به دلیل روند ترمیم بخیه ها احساس می شود که طبیعی است.

برای کاهش تورم دردناک، لازم است که از مصرف غذاهای شور خودداری شود و مصرف آب بیشتر شود. به این ترتیب به تخلیه تجمع مایعات در بدن کمک می شود.

بعد از حدوداً دو هفته، فرد می تواند به محل کار خود باز گردد. البته این مورد بستگی به حرفه فرد دارد. به خاطر داشته باشید که چندین هفته بعد از جراحی باید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری شود. همچنین انجام فعالیت های شدید فیزیکی برای حداقل شش هفته منع می شود تا بدن کاملاً ترمیم شود.

نکاتی در مورد مراقبت های بعد از ماموپلاستی در بلند مدت

دوران نقاهت بعد از جراحی برای هر فرد به صورت خاصی است. برای مثال برخی بیماران حساسیت بیشتری را تجربه می کنند. برخی بیماران بی حسی اندکی را تا یک سال در ناحیه احساس می کنند. بسیاری از بیماران هم هیچ گونه ناراحتی و حساسیتی را تجربه نمی کنند. از بین رفتن جای بخیه و اسکار هم در افراد مختلف متفاوت است. اسکار های واضحی بعد از جراحی قابل مشاهده هستند که به مرور زمان از بین می روند. در برخی موارد هم این اسکار ها به صورت کمرنگ باقی می مانند.

در اولین قاعدگی بعد از جراحی، سینه ها مقداری متورم و حساس می شوند. همچنین بیماران دردهای پراکنده ای در قاعدگی های بعدی احساس می کنند که به مرور بهبود می یابد.

مراقبت های بعد از جراحی ماموپلاستی به صورت خلاصه :

  1. معمولا احساس درد در بیماران ، پس از اتمام جراحی سینه بسیار خفیف می باشد که با مصرف مسکن می توان آن را کنترل کرد.
  2. به منظور رفع کبودی و ورم ، بیمار می تواند از کمپرس یخ و گرم استفاده کند.
  3. بیماران باید حداقل تا چند هفته پس از جراحی از انجام فعالیت های سنگین اجتناب کنند.
  4. شما باید مصرف نمک را تا مدتی پس از جراحی، از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  5. دارو هایی که توسط متخصص پستان برایتان تجویز شده است را سر ساعت مصرف کنید.
  6. بیماران باید تا مدتی از سوتین مخصوص استفاده کنند.
  7. شما باید تا سه هفته بعد از عمل از استعمال سیگار اجتناب نمایید، زیرا ماده ای به نام نیکوتین در سیگار وجود دارد که باعث به وجود آمدن اخلال در دوره بهبودی می شود.
  8. از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل پرهیز کنند ؛ زیرا باعث افزایش ورم می شود.
  9. بیماران بهتر است بعد از عمل ، به پشت و به صورت طاق باز بخوابند.
  10. معمولا بیماران پس از گذشت 3 روز از جراحی می توانند استحمام کنند، اما بهتر است در این مورد با پزشک مشورت نمایند.

نتیجه گیری

جراحی ماموپلاستی از جمله جراحی هایی است که نیاز به مراقبت های خاصی دارد و در صورتی که این مراقبت ها به عمل نیایند احتمال دارد که بیمار با برخی پیچیدگی ها روبرو شود. این عمل از جمله جراحی های شایع است که اگر توسط جراح سینه با تجربه و متبحر انجام گیرد، احتمال بروز مشکلات پایین می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط